12 Aralık 2019, Perşembe
SON HABERLER
Buradasınız: Anasayfa / Makale / 21 Mart Dünya Kukla Günü 2012 Bildirisi
21 Mart Dünya Kukla Günü 2012 Bildirisi

21 Mart Dünya Kukla Günü 2012 Bildirisi

Sanat, bu onura adanmış kutsal bir şarkıdır; o akıp giden gelgitler içinde geçmiş ve gelecek nesilleri, kültürleri ve kavimleri şiirle bir araya getirir . Sanat bilinmeyenin çözülmesi hakkında birlikte şaşıran insanların, yaratan ve izleyenlerin görüşleri arasındaki karmaşıklığı ortaya koyar. Her sanatsal eylem gerçekliğin dişlileri arasında rahatsız edici bir kum tanesidir.

Kukla sanatı uygun bir hızda bu amaçlara doğru ilerliyor. Bir karakteri her hareketlendirdiğimizde bir bağımsızlık bildirgesi imzalıyoruz. Söz ve Resim sanatının, yorumların ve anatımların asi çocuğu kukla mutluluk yerine masumiyete bağlılığı güçlendirir; öte yandan tam da karşıt uçta olanı çağırır: Zalimliği!

Mahsumiyet önemlidir, uyumludur ve verimlidir tıpkı Jarry ya da Kurosawa, Miró ya da Arseniev ve pek çoklarının kanıtladığı gibi. Zalimliğe karşı ise, kişi sadece dikkat edip kılık kıyafetine, gözünü dikip onun yüzüne alayla bakmalıdır.

“Hayvanlar doğada yaşar tıpkı suyun suda yaşadığı gibi” (M. Eliade). Kukla da hayalde yaşar tıpkı suyun suda yaşadığı gibi. Sınırları hayvan ve bitkilerin, su ve toprağın varoluş basitliği içinde çizilmiş o hayaller dünyası, insanların ve insan topluluklarının enerji deposudur ve kukla bir kral gibi özgürce bu dünyada oynar, incelemez, müdehale etmez, gelişir.

“İnsan’ı diğer canlılardan ayıran özelliği canlandırmadır, ve ilk canlandırmalar insanoğlunun yarattığı tanrılardır. Canlandırma bizi topluluğa dönüştürür.” (P. Sloterdijk). Bu felsefik yansımanın keskinliği kuklacı eyleminin kökeninde var olan duyguya sinmiştir: “Cansıza hayat vermek ve insanları bu büyünün çevresinde toplamak .”

Yıllar önce uluslararası bilgi değişimini güçlendirmek için bir avuç kukla oynatıcısı bir örgütlenme yaratma yönünde o parlak fikri üretti . Uzun zamandır sağlam bir gerçeğe dönüşmüş ve tüm dünyada yaygınlaşmış Unima, sanatın hedeflerine yönelik profesyonel çabaları ve insan onurunu gerçekleştirmek için şimdi her zamankinden çok daha fazla gerekli hale gelmiştir.

Bu yüzden, bize bu mesleği bahşeden tanrıları övgüyle anıyoruz, dedelerimize Unima’yı yarattıkları için şükranlarımızı sunuyoruz . Hayal kurma sanatının görkemini kutluyor ve kuklanın şerefine kadehlerimizi kaldırıyoruz. Dostlar, herkes bu büyük eğlenceye katılsın!

Joan Baixas

(çevirenler: Lerzan HELVACI & Alpay EKLER)

Joan Baixas kimdir?

1946 da Barcelona’da doğdu.  Ressam, yazar ve yönetmendir. Henüz 12 yaşındayken Okulda seyirciyle tanıştı. Şiir canlandırmaları çalışmaları ile hem kendi hem de pek çok uluslararsı üne sahip yazarın şiiirini görsel anlatıma taşıdı.  1964 yılında El Vailxell Blanc adlı tiyatro topluluğunu kurdu. 1967 de antropolojinin verilerinden , farklı anlatım biçimlerinden yararalanmaya başladı ve gösterilerinde masklar, kuklalar ve geleneksel tiyatro biçimlerini kullandı. 1967 yılında Teresa Calafell ile Teatra de La Claca adlı kukla Tiyatrosunu kurdu ve 1989 yılına kadar oyunlar sahneledi.

Cağdaş sanatın geleneksel anlatım biçimlerinde kavramsal bir anlatıma kavuşturma çabaları sırasında altmışın üzerinde festivale katıldı. Pek çok Üniversite bu birikimden yararlanmak üzere Baixas’la işbirliği yaptı. Dünyanın farklı yerlerinde Tiyatrolarda pek çok oyun yönetti. Baxias  1989 yılından bu yana Barcelona Tiyatro Enstitüsünde Prfesörlük yapmakta ve kukla çalışmalarına devam etmektedir.

Alpay Ekler

 

 


Orijinal Metin:

Hoy, es día de fiesta,
Con gesto decidido cerramos periódicos y noticiarios y brindamos por el arte y la fraternidad, hoy es día de fiesta, celebramos el Día Mundial de la Marioneta.

No podemos olvidar el dolor, la realidad de las desgracias y penurias que afligen al mundo, pero precisamente porque no queremos olvidar, nos damos el compromiso de celebrar la dignidad humana, el afán insaciable de los humanos de afirmar la vida frente a la mala fortuna y la muerte.

El arte es un canto a esta dignidad, reúne en una marea continua a las generaciones pasadas y futuras, las culturas y los clanes, en torno a la poesía. El arte establece la complicidad de la mira-da entre personas que se maravillan juntas, creador y espectador, en la exploración de lo desco-nocido. Todo acto artístico es un grano de arena en el engranaje de la realidad.

El arte de la marioneta se dirige a estos objetivos a buen paso. Cada vez que animamos un per-sonaje firmamos una declaración de independencia. Hija rebelde de las artes de la imagen y de la palabra, de la interpretación y de la narración, la marioneta afirma el compromiso con la inocencia, paraje de la felicidad y convoca también el otro extremo, la crueldad.

La inocencia es importante, es harmoniosa y fértil, como testimonian Jarry o Kurosava, Miró o Ar-seniev y tantos otros.

A la crueldad conviene tomarle las medidas del traje y mirarle a la cara con sarcasmo.

“El animal vive en la naturaleza como el agua dentro del agua” (M.Eliade). La marioneta vive en el imaginario como el agua dentro del agua. Territorio donde la razón linda con los flujos de la ani-malidad y del vegetal, de la tierra y del agua, el imaginario es la reserva de energía de personas y tribus y la marioneta campa por él como un rey, no analiza, no interviene, prospera.

“El signo diferenciador del animal humano es la animación y la primera animación que hace el hombre son los dioses. La animación nos hace personas.” (P.Sloterdijk). La mordacidad de esta reflexión filosófica impregna de humor el acto principal del titiritero: dar vida a lo inanimado y con-vocar a las personas en torno a esta brujería.

Hace ya algunos años, un puñado de marionetistas tuvo el acierto de crear una organización para potenciar los intercambios internacionales. Unima, convertida ya en una realidad consolidada y extendida a todo el mundo, es ahora más necesaria que nunca para dirigir los esfuerzos gremiales hacia los objetivos del arte y la dignidad humana.

Así, loemos a los dioses por concedernos esta profesión, agradezcamos a nuestros abuelos la creación de Unima y celebremos el esplendor del arte del imaginario, brindemos por la marioneta.

Compañeros, ¡BUENA FIESTA tengamos!

Joan Baixas

Hakkında Yeni Tiyatro

Yoruma kapalı.